2011. október 17.

"Egyszerű és szép, egyszerűen szép" - interjú Kankaleen alkotóművésszel



Bolondulok Kankaleen alkotóművész keze által megformázott csodákért. Letisztult bájuk magával ragad, nincs olyan terméke, ami ne tetszene. Az interjúból kiderült, az alkotó maximalizmusának köszönhetőek a precízen megmunkált, jól fotózott darabok. Következzenek hát a kérdések, és az arra adott válaszok!




Tündéri Lonka: A művészneved Kankaleen, vagyis kankalin virág, amely egyszerű szépségével hódít. Te is ilyen nő vagy? Mit gondolsz, a minden mesterkéltség nélküli, egyszerű bájával hódító nő hogyan fejezze ki nőiességét?

Kankaleen: Nem könnyű ez az első kérdés. Talán valóban ilyen vagyok, ezért is választhattam ezt a jelképet. Nem szeretem a mesterkéltséget, többre becsülöm a nyíltságot, az őszinteséget, a sallangoktól mentes szépséget. Úgy gondolom, hogy egy ilyen nő nem szorul tanácsra, mert az a szépség, ami a lényéből árad, elbűvöli azt, aki erre fogékony.



Tündéri Lonka: Mióta foglalkozol kreatív tevékenységekkel? Milyen technikával kezdted a kísérletezést, mivel foglalkoznál még szívesen?

Kankaleen: Amióta az eszemet tudom, mindig is az életem része volt az alkotói tevékenység. Mikor kezdtem? Talán kiskoromban, amikor is szívesen rajzolgattam. Utána felvételiztem egy képzőművészeti középiskolába, ahova nem vettek fel, így elkanyarodott egy kicsit az életem. Végül közgazdász diplomát szereztem. Sok mindent kipróbáltam az idők során, készítettem mozaikot, üvegfestéssel foglalkoztam, de ahol most vagyok, azt a kisfiam megszületésének köszönhetem. Azok az érzelmek, amiket általa megismerhettem, felszínre hozták bennem újra az alkotást. Az ő érkezése indított el ezen az úton, ahol most láttok engem, neki varrtam először kis játékokat.
Mivel foglalkoznék még szívesen? Annyi minden vonz, szinte minden érdekel, általában ha valaminek aktualitása van, akkor próbálom ki. Konkrétabban ha szükségem van valamire, akkor veselkedek neki. De ami nagyon tetszik, az a keresztszemes hímzés, amire egyszerűen nincs időm, pedig teljesen elvarázsol a szépsége...



Tündéri Lonka: Mi inspirál téged? Akkor kezdesz el alkotni, amikor megtalálod magadban a harmóniát, vagy az alkotás során teremtődik meg ez a belső béke?

Kankaleen: Minden inspirál, nem tudnám konkretizálni. Van, hogy egy textil, van, hogy az utcán biciklizve jut eszembe valami. Érdekes, mert azt hittem először, hogy ki fogok fogyni az ötletekből, de magam is csodálkozok azon, hogy nem így van. Egyszerűen nem győzöm megvalósítani a terveimet. Bár sokszor jó is, ha nem ülök neki rögtön, mert van, hogy végül teljesen elvetem az ötletet; és van olyan is, hogy sokkal jobban letisztul az elképzelésem és az eredeti ötletnél jobb születik. Az viszont mindig igaz, hogy amikor alkotok, akkor teljesen kikapcsolok, és tudom, akik alkotnak, ismerik ezt az érzést. Ez egy függőség, szenvedély. Azt nem tudom, hogy akkor jön az ihlet, amikor épp teljes harmóniában vagyok önmagammal, de az biztos, hogy ha alkotok, akkor megtalálom magamban a harmóniát.

Tündéri Lonka: Hogy készülnek az alkotásaid? Hosszú tervezgetés előzi meg, vagy alakulásuk közepette formálódnak?

Kankaleen: Általában van egy ötletem, ami alapján nekifogok, de sosincs konkrét forgatókönyv, hogy teljesen kigondoljam, mit szeretnék végeredményként látni. Sokszor menet közben jönnek a legjobb ötletek. Borzasztóan irigylem azokat, akik "futószalag szerűen" tudják legyártani a portékáikat, mert az azért megkönnyíti és meggyorsítja a "termelést" (és ezt abszolút nem negatív értelemben mondom). Másrészről engem picit untat a monotonitás, hisz az okozza az örömet, ha újat alkothatok.



Tündéri Lonka: Ékszerek, plüssök, noteszek, varrós ládák, levendulás zsákok. Mivel szeretnéd még kibővíteni a termékeid skáláját? Vagy csak az a lényeg, hogy az alkotás visszaadja a „Kankaleenes”életérzést? (A letisztult bájra gondolok).

Kankaleen: Szeretnék konkrétan csak egy-két dologra specializálódni, amit ha meglátnak az emberek, tudják, hogy ez Kankaleen terméke. Azonban úgy érzem, erre képtelen vagyok, mert annyi minden tetszik. Inkább arra törekszem, hogy a stílusom alapján felismerhető legyek. Hozzáfűzném, hogy a stílusom is állandóan változik. Kérdésedre válaszolva nem tudom, mit hoz a jövő, viszont már régóta szeretnék egy saját tervezésű játékfigurát. Ez nagy álmom, és várom, hogy az elképzelés megérjen arra, hogy megvalósuljon.



Tündéri Lonka: Divatba jött a levendula, minden formában. A népszerűsége miatt, vagy egyszerű vonzódásod miatt használod fel az alkotásaidhoz?

Kankaleen: Tény, hogy a levendula nagy divat lett mostanában, de elsősorban nem emiatt varrok levendulazsákokat, és nem is most fedeztük fel vele a spanyol viaszt. Szerintem a levendula is egy olyan virág, ami egyszerű, szép és csodás az illata. Egyszerűen elbűvölő.

Tündéri Lonka: Kíváncsi vagyok a lakásodra, a ruhásszekrényedre, a saját ékszereidre.. Ott is ez a nyugalom és harmónia uralkodik? Te egyébként milyen ruhákat, kiegészítőket hordasz?

Kankaleen: Terveim között szerepel, hogy a lakás egy-két helyiségét megmutassam a blogomon, csak arra várok, hogy úgy érezzem, elkészültünk a felújítással. Nemrég költöztünk be az új hálószobánkba, a kisfiam is új, saját szobát kapott, szívesen megmutatom majd őket. Tavasszal pedig a nappali is átalakításon esik majd át, újra festjük, és új kiegészítőket is szeretnék varrni. Valóban törekszem a harmóniára, hogy az otthon tényleg otthon legyen, kikapcsolódásunk, regenerálódásunk helyszíne, hisz elég sok időt töltünk itt, nem mindegy hát, milyen környezetben. Milyen ruhákat, kiegészítőket hordok? Vicces, de alig hordok ékszert, pedig amiket készítek, borzasztóan tetszenek. Hiszen ezért is fogtam bele.. Szeretem a praktikusságot, ezért csak néha-néha teszek fel ékszert magamra. A hétköznapokban az ezüstöt szeretem, fülit és nyakláncot hordok, de alkalmakkor szívesen teszek be különlegesebb fülbevalót, veszek fel karkötőt, van egy pár rózsa kitűzőm, őket imádom. Ruhákban is az egyszerűbbek felé húz a szívem, sokszor farmert, cicanacit, pólót vagy tunikát húzok, de azért vannak ruháim is, meg nagyon szeretem a buggyos ujjú, fodros, csipkés romantikus kis blúzokat is.



Tündéri Lonka: Készítettél egy párnát magadnak. Melyik saját alkotásodat használod még szívesen? Más alkotók portékáit, vagy inkább a saját kezed munkáját kedveled jobban?

Kankaleen: Mostanában szakítottam arra időt, hogy magunknak is készítsek pár dolgot. Ha úgy érzem, hogy az alkotással elkészültem, és tökéletesnek látom, akkor azt szeretem úgy, ahogy van. Ha valamit nem érzek tökéletesnek, akkor az nem hagy nyugodni. Vagy átalakításon esik át, vagy száműzöm. Szívesen vásárolok más kézművesektől, mert sokan másban sokkal jobbak, mint én. Van már egy pár holmim a Meskáról, annyi csodás kincset találni ott!

Tündéri Lonka: Mit üzennél azoknak a nőknek, akik még nem találták meg azt a foglalkozást, hobbit, amiben megtalálhatnák és kiteljesíthetnék önmagukat?

Kankaleen: Azt hiszem, az a lényeg, hogy örömet okozzon maga a tevékenység. A saját kedvünkre kell alkotni, olyat, aminek örömet okoz a létrehozása. Lehet, hogy először nem lesz tökéletes, de hiszem, hogy ha beleadjuk magunkat, akkor az meg is látszik rajta, valahogy belekerül. És ha nem lett tökéletes, nem mindegy, ha egyszer jó volt csinálni? Próbálkozni kell és inspirálódni, látni más szépségeket, amik elindítják a fantáziánkat!

Kankaleen termékeit megtaláljátok meskán, a blogján, illetve nyomon követhetitek a facebook oldalán!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...